Telefoon: 0314 - 39 00 62 | E-mail: info@spellenwinkeldebetovering.nl

Smallworld NL


Want de wereld is veel te klein….

49,95

Uitverkocht

Beschrijving

Zoals de naam doet vermoeden is Smallworld een vrij kleine wereld. Er is gewoonweg te weinig plaats voor de verschillende volkeren. Vredig naast elkaar leven zit er dan ook niet in. Kies een ras en probeer zoveel mogelijk ruimte te veroveren. Gebruik daarbij de speciale vaardigheden van dit ras. Zijn de mogelijkheden van jouw ras uitgeput, kies dan een nieuw ras. Kies het speelbord dat bij jullie spelersaantal past. Plaats de ronde-teller op veld 1 van het ronde-spoor.
Schud de ras-kaarten en leg er 5 open onder elkaar op tafel. De overige kaarten vormen een open 6 de stapel. Doe hetzelfde met de speciale krachten kaarten. De twee samen vormen nu een combo. Leg alle ras-fiches op tafel. Plaats een Lost Tribe fiche op elk gebied met een overeenkomstig symbool op het speelbord.
Plaats een bergfiche in elk berggebied. Elke speler ontvangt 5 punten. Afhankelijk van het aantal spelers worden 8, 9 of 10 ronden gespeeld. Tijdens elke ronde komt elke speler één maal aan de beurt. Een speler kan gebieden veroveren met zijn huidig ras of zijn ras opgeven om een nieuw te kiezen.

Gebieden veroveren.
Voor de aanval neemt de actieve speler de fiches die hij wenst te gebruiken van het speelbord op handen. Het aantal fiches bepaalt in sterke mate de aanvalskracht.
Om een gebied te veroveren zijn een bepaald aantal ras-fiches vereist. Dit is altijd 2 + 1 extra fiche voor elk kamp, fort, berg of trollennest. + 1 extra fiche per aanwezig vreemd fiche in dit gebied. Als een ras nog niet op het speelbord aanwezig is, kan het alleen een gebied aan de rand van het speelbord veroveren. Daarna mag verder getrokken worden naar aangrenzende gebieden. Gebruikte fiches worden in het veroverde gebied gelegd. Als je voor de laatste aanval niet voldoende fiches over hebt, mag je toch de aanval uitvoeren. Je gooit dan met de dobbelsteen in de hoop voldoende ogen te gooien om het gebied alsnog te veroveren. Je moet daarvoor minimum 1 eigen fiche inzetten.
Als je een gebied van een andere speler verovert, krijgt die de daar aanwezige fiches terug op handen. 1 van die fiches verdwijnt in de speeldoos.
Na de aanval mag de actieve spelers zijn fiches over de bezette gebieden verdelen.

Een ras opgeven om een nieuw te kiezen.
Indien je niet verder wenst te spelen met jouw huidig ras, mag je het opgeven. Je geeft dit aan door jouw huidig combo om te draaien. Op alle door dit ras bezette gebieden wordt één ras-fiche omgekeerd gelegd. De rest van de fiches wordt afgelegd. Dit ras bezit je nog. Je kan er niet meer mee aanvallen, maar je krijgt er wel nog punten voor. Je kan slechts 1 opgegeven ras bezitten. De beurt nadat je een ras hebt opgegeven, mag je een nieuw combo uit de aanbiedingen kiezen. Het bovenste combo is gratis. Voor een combo dat onderaan ligt, moet je 1 punt op elk overgeslagen combo leggen. De getallen op het combo geven het aantal fiches aan waarmee je jouw veroveringen start. De eigenschap van de speciale kracht kaart wordt aan de vaardigheid van het ras gekoppeld.

Na elke beurt ontvangt een speler punten. In principe is dit heel simpel. Elk gebied dat je bezit, levert 1 punt op. Sommige rassen en speciale krachten verhogen de punten die je kan verdienen en de speler met de meeste punten na de laatste ronde wint.

Zie hieronder online speluitleg: